torsdag 28 juli 2011

En del att arbeta med.




Jo, man skulle ju kunna tro att en person som väljer att sätta "grön" framför sitt namn utger sig för att vara en miljömedveten jäkel. Det är jag, på sätt och vis, men på väldigt många ställen har poletten inte riktigt trillat ner. 1.) Jag älskar "lyx-take-away-kaffe" på morgonen. 2.) Jag storkokar sällan, lagar ofta mat till bara mig i tusen olika kastruller. 3.) Jag älskar att köpa nya saker ... Jag nöjer mig med att nämna tre områden idag, så fyller jag på senare.

Visst fan vet jag att en dyr kaffe på morgonen inte gör något gott för världen och visst vet jag väl någonstans att det inte bygger upp mig som människa eller hjälper andra, är det kanske därför det känns lite lyxigt? Jag tycker att det är vidrigt att linda in destruktiva beteenden i ord som vardagslyx. Vad är inte vardagslyx om att låta bränningsmaskinerna slippa bränna opp ännu en take-away mugg? Jag ska se över den biten.

Och det här med att köpa nya saker, det gör jag inte överdrivet ofta men ibland händer det. Och då verkar jag tycka att förpackning och påsen är minst lika viktigt som innehållet - och jag är så förbannat lurad! Men det jag vet är att den lycka som sitter i en fin ask, påse eller pryl inte är så bestående ...

(Jag vill här dela med mig av bilder från mitt inköp idag, danska Line&Jo; http://www.lineandjo.com/ som jag köpte på Thomas och kniven; http://thomasochkniven.com/  på S:t Eriksgatan 70)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar